Opbouw van Brandmeester
De opbouw van de lessen en het stappenplan van het onderzoek is geïnspireerd op de didactiek van het onderzoekend leren:
VMBO
Les 1: introductie en verkenning van het lesprogramma
Les 2: spelen van Brandstof, een kennisspel rondom brandveiligheid, en starten met de voorbereiding van de brandveiligheidscheck.
Les 3: zelfstandig werken aan het uitwerken van de resultaten van de brandveiligheidscheck en het voorbereiden van de presentatie.
Les 4: presenteren en evalueren
- Fase 1 les 1, Introductie en verkenning
Het onderzoekend leren start met een introductie over brandveiligheid. De leerlingen bekijken onder andere een verhelderende animatie en vergaren basisinformatie over de branddriehoek, drie belangrijke aspecten van brandveiligheid (voorkomen, beperken en vluchten) en bewust omgaan met brandrisico’s. - Fase 2 les 2, Verkenning en verdieping
De leerlingen verkennen het onderwerp verder. In deze les staat het spel Brandstof centraal. In dit kennisspel wordt de basiskennis over brandveiligheid herhaald. Hiermee verbreden en verdiepen de leerlingen hun eigen kennis verder. Aan de hand van twee werkbladen bereiden de leerlingen zich voor op de brandveiligheidscheck. - Fase 3 les 2, Start brandveiligheidscheck
In les 2 bereiden de leerlingen in teams hun brandveiligheidscheck voor. De eerste stap is het vaststellen van een werkplan. - Fase 4 les 3, Verder met de brandveiligheidscheck
In les 3 werken de leerlingen de resultaten van hun brandveiligheidscheck uit en ze bereiden hun presentatie voor. - Fase 5 les 4, Resultaten presenteren
De leerlingen presenteren hun resultaten aan elkaar aan de hand van infographic of een vlog. - Fase 6 les 4, Reflecteren
De leerlingen evalueren het verloop van de brandveiligheidscheck en hun persoonlijke ontwikkeling met behulp van twee werkbladen.
MBO
Les 1: introductie en verkenning van het lesprogramma
Les 2 & 3: werken aan het onderzoek
Les 4: presenteren en evalueren
- Fase 1 Brand maar los! les 1, Introductie
Het onderzoekend leren start met een introductie over brandveiligheid. De studenten zien onder andere een introductiefilm met inspirerende beelden en basisinformatie over brandveiligheid. - Fase 2 Belangrijk bij brandveiligheid les 1, Verkenning
De studenten verkennen het onderwerp verder. In deze fase staat basisinformatie over brandveiligheid centraal. De studenten activeren hun voorkennis over het onderwerp. Ze leren over drie belangrijke aspecten van brandveiligheid: voorkomen van brand, beperken van branduitbreiding & rookverspreiding en veilig vluchten. - Fase 3 Werkplan opstellen les 2, Start onderzoek
Het onderzoek staat centraal. De studenten gaan aan de slag met het onderzoek. De eerste stap is het vaststellen van een werkplan. - Fase 4 Denken en doen les 3, Verder met het onderzoek
In les 3 gaan de studenten verder met hun onderzoek. Ze houden zich hierbij aan het opgestelde werkplan. - Fase 5 Presenteren les 4, Resultaten presenteren
De studenten presenteren hun resultaten aan elkaar aan de hand van een filmpje of fotocollage. - Fase 6 Evalueren les 4, Reflecteren
De studenten evalueren hoe hun onderzoek verlopen is met behulp van een werkblad.